قرار گرفتن در معرض نور در شب خطر ابتلا به افسردگی را 30 درصد افزایش می دهد.

در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور در شب خطر ابتلا به بیماری های روانی را افزایش می دهد. در حالی که قرار گرفتن در معرض نور روز این خطر را کاهش می دهد.

به گفته محققان دانشگاه منچ در استرالیا، ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی، چرخه های بیداری و خواب را در پاسخ به تغییرات نور محیط تنظیم می کند. در حالی که نشانه‌های دیگری مانند ورزش، فعالیت‌های اجتماعی و دما می‌توانند بر ریتم‌های شبانه‌روزی تأثیر بگذارند، نور همچنان بیشترین تأثیر را دارد.

اختلال در ریتم شبانه روزی یکی از علل مشکلات روانی است، بنابراین منطقی است که قرار گرفتن در معرض نور یکی از عوامل تغییر در وضعیت روانی فرد باشد. در این راستا، محققان دانشگاه مانچ بزرگترین مطالعه را در مورد تأثیر نور روز و شب بر خطر ابتلا به بیماری های روانی انجام دادند.

افزایش خطر افسردگی هنگام قرار گرفتن در معرض نور در شب

در مطالعه ای که در مجله Nature Mental Health منتشر شد، محققان داده های 86772 فرد از Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. این افراد از نظر قرار گرفتن در معرض نور، خواب، فعالیت بدنی و سلامت روان مورد آزمایش قرار گرفتند. در نهایت نشان داده شده است که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که در شب در معرض نور شدید قرار می گیرند تا 30 درصد افزایش می یابد. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور شدید در طول روز این خطر را تا 20 درصد کاهش می دهد.

افسردگی

الگوهای مشابهی در زمینه رفتارهای خودآزاری، روان پریشی، اختلال دوقطبی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مشاهده شد. این نتایج برای عوامل جمعیت شناختی مانند فعالیت بدنی، خواب، نوبت کاری، محیط زندگی و سلامت قلب و متابولیک تغییری نکرد.

  تصاویر خیره کننده تلسکوپ جیمز وب از 19 کهکشان مارپیچی + عکس

به گفته شان کین، یکی از نویسندگان این مطالعه، یافته های آنها می تواند تأثیر قابل توجهی بر جامعه داشته باشد:

یافته‌های ما می‌تواند تأثیر اجتماعی بالقوه‌ای داشته باشد. «وقتی مردم متوجه شوند که الگوهای قرار گرفتن در معرض نور تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت روان آنها دارد، می‌توانند سلامت خود را با انجام اقدامات ساده بهبود بخشند: قرار گرفتن در معرض نور در طول روز و تجربه تاریکی در شب. “

به گفته محققان، زندگی مدرن، به ویژه قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی و نور دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند، رایانه ها و تلویزیون، ساعت داخلی بدن را اشتباه می گیرد و روش تکامل مغز ما برای مقابله با نور در طول روز و شب را به چالش می کشد.

به طور کلی، این تحقیق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول روز و دور ماندن از نور در شب می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد.

منبع: https://digiato.com/health/exposure-to-light-at-night-found-to-increase-risk-of-depression-by-30