قیمت خودروهای دست دوم چقدر است؟

بر اساس اعلام دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، قیمت خودروهای فرسوده در حال حاضر بین 35 تا 42 میلیون تومان است. این قیمت با توجه به نوع و کارایی خودروی کارکرده تعیین می شود. آقای امیر احمدی در حالی این اظهارات را مطرح کردند که در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای فرسوده بودیم.

به گفته دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، قیمت خودروهای اسقاط بین 12 تا 15 میلیون تومان است. این مبلغ با اضافه شدن گواهی انصراف به حدود 45 میلیون تومان می رسد. قیمت خرید خودرو از مشتریان بین 35 تا 40 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین مجموع سود مراکز اسقاط خودرو برای هر خودروی فرسوده بین 5 تا 10 میلیون تومان است.

طبق قانون فرسودگی وسایل نقلیه موتوری، خودروهای بالای 15 سال که امکان معاینه فنی را ندارند، فرسوده محسوب می شوند. سرویس دهی به این خودروها غیرممکن خواهد بود. بنابراین مالک خودرو مجبور است خودروی فرسوده را برای انجام معاینه فنی تعمیر کند یا این خودرو را برای فروش به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده منتقل کند. اما قیمت خرید خودروهای فرسوده توسط مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تفاوت قابل توجهی با قیمت این خودروها در بازار آزاد دارد.

قیمت خودروهای دست دوم در بازار آزاد چقدر است؟

مثلا برای خرید پژو 405 مدل سال 1385 باید 140 میلیون تومان هزینه کرد. همچنین اعلام شده است که پژو 206 تیپ 2 مدل 82 با قیمت تقریبی 150 میلیون تومان به فروش می رسد. حتی خرید یک کامیون پکان قدیمی مربوط به سال های 1382 تا 1384 بیش از 100 میلیون تومان نیاز دارد. پراید مدل 1384 یا 1385 را نیز می توان با قیمت تقریبی 110 تا 120 میلیون تومان خریداری کرد. واضح است که در شرایط فعلی، مالکان خودرو تمایلی به خلاص شدن از شر خودروهای خود نشان نمی دهند و ترجیح می دهند پس از انجام تعمیرات محدود، خودروهای قدیمی خود را به چند برابر قیمت در بازار بفروشند.

  تصویر روز ناسا: صورت فلکی شیر

منبع: https://digiato.com/car-news/what-is-the-price-of-buying-unusable-cars