نقد فیلم جوآن جوکر، رابین هود، سرباز

جوان یا سرباز تمام عناصر یک فیلم پرفروش بالیوود را دارد. دیالوگ های اغراق آمیز و سکانس های اکشن، طرح باورنکردنی، قدرت زنانه، موسیقی تپ، بازیگران ستاره و البته خود SRK. آتلی کومار، کارگردان فیلم، داستانی را به طرز ماهرانه ای ساخته است که شاهرخ خان را در تمام شکوهش به نمایش می گذارد. و اگر از یکی راضی نیستید، این فیلم دو را ارائه می دهد. برای آشنایی بیشتر با این اثر، با ویجایاتو با نقد و بررسی فیلم جوان همراه باشید.

نقد فیلم جوآن جوکر، رابین هود، سرباز

اگر در اوایل سال 2023، Pathan بتواند شاهرخ خان را پس از یک رشته فیلم ضعیف در گیشه در صدر قرار دهد، آخرین فیلم او Oo Jawan به کارگردانی Atlee Kumar جایگاه SRK را به عنوان پادشاه باکس آفیس تثبیت خواهد کرد. اما چرا این را می گویم؟! خوب، این فیلم که بودجه ای در حدود 38 میلیون دلار داشت، توانست بیش از 140 میلیون دلار فروش داشته باشد. جدا از شکستن چندین رکورد بالیوود، این آمار به این معنی است که فیلم جدید شاهرخ خان پرفروش ترین فیلم هندی سال 2023 است.

اما فیلم جوان یا «سرباز» حول محور ویکرام راتور و پسرش آزاد (شاهرخ خان) می چرخد. او مأموریتی جسورانه را آغاز می کند تا هنجارهای اجتماعی را به چالش بکشد و تغییراتی را به شیوه ای غیر متعارف ایجاد کند. حرکت جسورانه او شامل ربودن قطار مترو و گروگان گرفتن مسافران آن است. با افزایش تنش، ویکرام خواسته های خود را برای افسر پلیس مصمم نارمادا، بازیگر محبوب نایانتارا، آشکار می کند.

نقد فیلم جوآن جوکر، رابین هود، سرباز

به طور کلی، هسته اصلی فیلم در انتقام ویکرام و رابطه مرموز او با فروشنده فاسد اسلحه، خالی گایکواد (ویجی ستوپاتی) نهفته است. رویکردی که فاصله چندانی با اثری مانند «V for Vendetta» ندارد، اما از فیلتر اکشن وحشیانه و جالبی مانند «Equalizer» و یک تریلر کوچک زندان محور برای این داستان استفاده می کند. داستان فیلم ما را وارد زندگی ویکرام راتور و پسرش آزاد می کند که هر دو با بازی شاهرخ خان بازی می کنند.

  بیل گیتس سال 2024 را سال هوش مصنوعی می داند. تحول در تجارت، بهداشت و آموزش

آزاد شخصیتی است که مادرش آیشواریا (دیپیکا پادوکن) یک بار قول داده بود که عدالت را برای کسانی که توسط یک سیستم فاسد تحت آزار و اذیت قرار گرفته اند به اجرا بگذارد. بنابراین، آزاد با کمک تیم شش دختر به ناحق زندانی خود به دنبال عدالت است.

از کشاورزانی که به دلیل بی عدالتی مدیران ظالم دست به خودکشی می زنند تا مجازات وزیر بهداشت، آزاد دائماً به دنبال عدالت برای شهروندان کشورش است. بزرگترین انگیزه او پاک ، نام پدرش، سرباز ویکرام راتور است. نحوه غلبه آزاد و ویکرام در نبرد با اشرار و ضربه محکمی با داستانی احساسی، چیزی است که جوان را به ساعتی غیرقابل از دست دادن تبدیل می کند.

در فیلم جوان، آتلی کومار کارگردان به طرز ماهرانه‌ای اکشن و درام را در هم می‌آمیزد تا سینمای تجاری اساسی خلق کند. در واقع این فیلم فقط یک فیلم اکشن دیگر نیست. خلاصه داستان این فیلم به موضوعات مختلف اجتماعی مانند فساد در سیستم بهداشت و درمان و شرایط اسفناک بیمارستان های دولتی در هند می پردازد. بنابراین فیلم در یک چشم به هم زدن از اکشن به داستانی احساسی تبدیل می شود. البته دو داستان موازی هم وجود دارد.

نقد فیلم جوآن جوکر، رابین هود، سرباز

در حالی که بالیوود در فیلم‌های اخیر خود تا حد زیادی بر مسائل امنیت ملی تمرکز کرده است، مسائل اجتماعی و اقتصادی اغلب در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. دلیل این رویکرد روشن است. از آنجا که اولی دامنه وسیع تری از عمل، تعقیب و گریز، درگیری با اسلحه و دیدن مکان های عجیب و غریب را ارائه می دهد، عناصری که دومی ممکن است به راحتی آنها را ارائه نکند. فیلمسازانی مانند اس شانکار این کد را شکسته اند تا سرگرمی را با داستان سرایی بر اساس مسئله اجتماعی معاصر ترکیب کنند.

  بنکیو از پروژکتور با کیفیت LH650 با خروجی تصویر 1080p رونمایی کرد.

آتلی کومار، شاگرد شانکار نیز از پیروان این هنر است و در سینمای تامیل یا تالیوود به موفقیت های زیادی دست یافته است. در Jaawan، Atlee درام را با دوز سنگینی از مسائل میهن‌پرستی و امنیت ملی ترکیب می‌کند که رویکرد مناسبی برای مخاطب عام است.

به طور کلی جوان نمایش SRK در تمام طول راه است. او از همان فریم اول عملکردی گیرا را ارائه می دهد. یعنی معرفی شخصیت او با دو سکانس اکشن در ابتدای فیلم حس خاصی به طرفداران می دهد. بنابراین صحبت از او به عنوان بزرگترین ستاره سینمای هند شوخی نیست. مقایسه شاهرخ خان با ستارگان مشهوری مانند تام کروز یا کاریزما بزرگ دنزل واشنگتن به توضیح عظمت این بازیگر در صنعت فیلم هند نزدیک می شود، اما در واقع شاهرخ خان برای هندی ها بسیار فراتر از یک ستاره سینما است. مخاطب سینما اکنون آخرین فیلم او دامنه محبوبیت شاهرخ خان را تقریباً در تمام شکوهش نشان می دهد.

نقد فیلم جوآن جوکر، رابین هود، سرباز

اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که مهم ترین نکته این فیلم جدا از داستان یا اتفاقات، خود بازیگران هستند. جوان از نظر داستان و فیلمنامه چیز جدیدی را به روی میز نمی آورد. با این حال، آتلی کومار، کارگردان، داستان ساده خود را به سبکی عالی و متناسب با کاریزمای ستاره ای مانند شاهرخ خان ارائه می دهد. به عنوان مثال شاهرخ خان در شخصیت های مختلف ظاهر می شود و در بهترین حالت خود قرار دارد و با حضور کاریزماتیک و قدرت ستاره ای خود فیلم را ادامه می دهد.

این بازیگر تمام تلاش خود را می کند تا نقش بسیار پررنگی در روند این اثر داشته باشد. به عنوان مثال، شاهرخ خان در صحنه های ربودن قطار و به عنوان نسخه پیرمرد ویکرام راثور در نیمه دوم فیلم بیشتر می درخشد. در مجموع، کل بازیگران فیلم در وضعیت خوبی هستند. از دیپیکا پادوکن در نقش آیشواریا که ظاهری کوتاه دارد تا نایانتارا به عنوان یک افسر سخت گیر و همچنین ویجی ستوپاتی به عنوان آنتاگونیست اصلی، همگی بازی های متقاعد کننده ای ارائه می دهند.

نقد فیلم جوآن جوکر، رابین هود، سرباز

اما جدای از بازی ها، باید بدانید که ایده این فیلم اساسا چیزی شبیه به شیر شاه است که آتلی کومار این ایده را به یک اثر بالیوودی تبدیل کرده است. در واقع آتلی کارگردانی نیست که به خاطر ارائه مضامین خاص در سینما شناخته شود. تقریبا تمام فیلم های او از یک فیلم خارجی الهام گرفته شده است. در نتیجه جوانان نیز در همین مسیر حرکت می کنند. از سوی دیگر، سکانس های اکشن نیز به وضوح به تبلیغ فیلم به عنوان یک سرگرمی تجاری انبوه کمک می کند.

  ترساندن حیوانات در اطراف فرودگاه با ربات Boston Dynamics + فیلم

پس در پایان باید بدانید که این یکی از فیلم های سرگرم کننده بالیوودی است که تمام کلیشه های یک فیلم هندی را در خود دارد. «جوآن» فیلمی است که اکشن را با پیامی صمیمانه اجتماعی ترکیب می کند. این فیلم با بازی خوب، کارگردانی بی عیب و نقص و موسیقی متنی پر جنب و جوش، گواهی بر قدرت داستان گویی در سینمای هند است. در واقع با وجود طرح متناقض و پیش پا افتاده، داستان فیلم با شور و شوقی افسارگسیخته در خدمت غول سرگرمی در مقیاس سینمای هند ارائه می شود.

منبع: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-jawan-%D9%BE%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87