هوش مصنوعی چگونه می تواند حریم خصوصی و هویت ما را تهدید کند؟

همانطور که به جلو می رویم، هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های پیشرفته، تکنیک های یادگیری ماشینی و میلیاردها کلمه برای ایجاد پاسخ های طبیعی و جذاب، شبیه انسان می شود. حال سوال اصلی اینجاست که با وجود تمام قابلیت هایی که این دستیاران هوشمند ارائه می دهند، چگونه می توانند بر حریم خصوصی، هویت و روابط ما تاثیر بگذارند؟ در این مقاله در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر ارزش ها و هویت انسانی صحبت می کنیم و آینده احتمالی هوش مصنوعی را به تصویر می کشیم.

هوش مصنوعی و خدمات آن

این روزها مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران DeepMind و مدیر عامل Inflection.ai، تمرکز خود را بر روی توسعه چت بات Pi است که اخیرا شاهد عرضه نسخه آن برای اندروید بودیم. به گفته وی، چت بات پای را می توان یک «رئیس کارکنان» دانست که بسیاری از ویژگی های انسانی را در حین کار ارائه می دهد.

سلیمان در مورد قابلیت‌های فعلی eBay می‌گوید: «اگرچه این ربات چت قادر به انجام برخی دستورات مانند خرید غذا یا رزرو میز رستوران نیست، اما در آینده به عنوان نماینده قانونی و قراردادی شما عمل خواهد کرد. در مصرف منابع مالی نقش داشته باشد و توافقات مربوطه را انجام دهد و بتواند با مدیر تماس تلفنی داشته باشد و با نمایندگان مختلف مذاکره کند.

هوش مصنوعی

این نشان می‌دهد که هوش مصنوعی نقش محوری و عمده‌ای در برنامه‌های روزانه انسان دارد و ممکن است در آینده فراتر از دستیار هوشمند عمل کند. اکنون هوش مصنوعی در انجام بسیاری از فعالیت‌های پیش پا افتاده ایفای نقش می‌کند و با پردازش داده‌های بلادرنگ جهان، بی‌وقفه به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد. اگرچه برخی از موارد مانند رزرو پرواز، قرار ملاقات با مطب دکتر و کنترل امور مالی هنوز توسط انسان ها مدیریت می شود، دیری نمی گذرد که ابزارهای بهره وری در این زمینه ها نیز وجود دارد.

  بهترین بازی های کم حجم برای کامپیوتر

به نظر می رسد سرنوشت ما شبیه سرنوشت خلبان هواپیما است. پس از تنظیم مسیر، ما در کابین خلبان می مانیم و کنترل را به هوش مصنوعی واگذار می کنیم، اما در صورت لزوم کنترل را به دست می گیریم. با این حال، نگرانی اصلی این است که این خود هوش مصنوعی است که مقصد را شناسایی و انتخاب می کند.

هوش مصنوعی

در آینده، کنترل بسیاری از فعالیت ها و انتخاب های روزانه خود را به دستیار هوش مصنوعی واگذار خواهیم کرد. از لیست خرید تا برنامه ریزی جلسات مختلف. این دستیار با دستیاران دیگری که با اعضای خانواده، دوستان و آشنایان کار می کنند در تماس خواهد بود. با گذشت زمان، این دستیاران مستقل تر می شوند و در نهایت می توانند تصمیمات خود را بگیرند و این تصمیمات ممکن است خیلی خوب نباشند.

به همین دلیل سلیمان اذعان می کند که ارتباط بین چت بات ها (Al to AI) باید به گونه ای انجام شود که برای تجزیه و تحلیل آنها مشکلی نداشته باشیم. او می گوید: «ارتباطات هوش مصنوعی باید به یک سطح ساده محدود شود. در این صورت می‌توانیم بر عملکرد چت‌بات‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر نظارت داشته باشیم.» با نظارت بر ارتباطات چت‌بات‌ها، انتظار می‌رود روند توسعه آن‌ها با سرعت کمتری پیش رفته و شاهد استقرار ربات‌های کارآمد و کارآمد باشیم. ارتباط بین دستیاران هوشمند

دستیاران هوشمند گزینه بالقوه برای سوء استفاده

بر اساس مقاله تحقیقاتی انجام شده توسط جاناتان گرچ و ناتانیل فست، استادان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، هوش مصنوعی می تواند افراد را به انجام کارها یا رفتارهایی سوق دهد که قبلاً قادر به انجام آن نبودند. این دو استاد با انجام تحقیقات به این نتیجه رسیدند که توسعه این فناوری برابر با احتمال افزایش اعمال مجرمانه، ناروا و غیر اخلاقی در بین افراد مختلف جامعه است.

این فناوری (هوش مصنوعی) مردم را قدرتمندتر می‌کند؛ اکنون سؤال این است: آنها با این قدرت چه خواهند کرد؟

جاناتان گرچ، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

گرچ همچنین می گوید که استفاده از عوامل هوش مصنوعی ممکن است منجر به از دست دادن ارتباط انسانی و همدلی شود. او اشاره می‌کند که دستیاران هوشمند می‌توانند با تضعیف ارزش‌های انسانی و مختل ، تعاملات آنها با یکدیگر، انسان‌ها را از انسانیت خارج کنند.

  آمازون به استفاده از هوش مصنوعی در صدای بازیگران فیلم Road House متهم شده است
هوش مصنوعی

نکته منفی دیگر، تخلفات احتمالی است که در تجارت یا فروش محصولات رخ می دهد. برای مثال، می‌توانید با دستکاری احساسات یا نشانه‌های غیرکلامی مانند حالات چهره یا لحن صدا از طریق ChatGPT، محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشید.

وادار ، مردم به خرید یک محصول گران‌تر با استفاده از چنین ترفندهایی سناریوی خطرناکی است زیرا هوش مصنوعی می‌تواند از روانشناسی انسان – مطالعه ذهن و رفتار – سوء استفاده کند و افراد را متقاعد کند تا کارهایی را انجام دهند که ممکن است نخواهند انجام دهند یا برای آنها مفید نیست.

هوش مصنوعی

انسان ها باید از تاثیر دستیاران هوشمند بر زندگی خود آگاه باشند و راهی برای متعادل ، مزایا و معایب خود بیابند. ابزارهای هوش مصنوعی می توانند استقلال، خلاقیت و مهارت های اجتماعی انسان ها را در برخی از وظایف و تعاملات مشترک انسانی تضعیف کنند.

آیا انسان ها می توانند با تغییر نقش دستیاران هوش مصنوعی سازگار شوند؟ آیا بشریت می تواند انسانیت خود را در برابر ماشین های هوشمند حفظ کند؟ همه اینها سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده شود.

منبع: https://digiato.com/tech/how-ai-asistants-can-threaten-our-privacy-and-identify