وضعیت اسفناک حمل و نقل شهری در کشور، فرسودگی اتوبوس ها و تولید ناکافی

وضعیت تولید اتوبوس در چند سال گذشته با افت شدیدی همراه بوده که روند حمل و نقل درون و برون شهری کشور را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته رئیس شورای شهر تهران طی ده سال گذشته اتوبوس جدیدی برای شهر تهران خریداری نشده است. مهدی شمران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: با توجه به تعطیلی سال های گذشته، تولیدکنندگان نتوانستند اتوبوس های مورد نیاز امسال را تامین کنند. شمران ادامه داد: وزارت کشور پارسال 600 دستگاه اتوبوس تحویل گرفت و 174 دستگاه اتوبوس تحویل داد، البته می دانیم که این وزارتخانه به وظیفه خود عمل می کند اما زیاده خواهی برخی نمی گذارد کارها پیش برود. “

وضعیت اسفناک حمل و نقل شهری در کشور به دلیل تولید ناکافی اتوبوس

اظهارات وی موید وضعیت بد تولید اتوبوس در کشور است. بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرداد ماه 1402 هجری قمری میزان تولید اتوبوس در کشور نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش نشان می دهد. در سال های گذشته نیز آمار مشابهی را شاهد بوده ایم. نتیجه مستقیم کاهش تولید اتوبوس های درون شهری و درون شهری گرانی این وسیله نقلیه و البته ناتوانی شهرداری ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل است.

حمل و نقل درون شهرها

آمارهای مشابه از وزارت امنیت در ژوئن 2014 نشان می دهد که تنها چند شرکت اتوبوس را در داخل شهرها تولید می کنند. از جمله این شرکت ها می توان به ایران خودرو دیزل، شهاب خودرو، سیتار نیک آریا و شهاب خودرو اشاره کرد. این آمار را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

آمار تولید اتوبوس

همزمان با افزایش قیمت خودرو و سپس روند صعودی قیمت موتورسیکلت، اهمیت حمل و نقل درون شهری بیش از پیش افزایش یافته است. بسیاری از شهروندان در شهرهای بزرگ برای رفت و آمد به وسایل حمل و نقل عمومی وابسته هستند. با کاهش تعداد و مصرف اتوبوس ها، کاربران مجبورند برای جابجایی خود از تاکسی های آنلاین استفاده کنند. این مشکل در کنار افزایش هزینه های استفاده، افزایش ترافیک، افزایش آلودگی و البته افزایش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت.

  بزرگترین گردهمایی علاقه مندان بیت کوین در ایران به زودی برگزار می شود!

منبع: https://digiato.com/car-news/the-unfortunate-state-of-intra-city-transportation-in-the-country-the-wear-and-tear-of-buses-along-with-insufficient-production