تلسکوپ فضایی جیمز وب قدیمی ترین سیاهچاله جهان را کشف کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) قدیمی‌ترین سیاه‌چاله‌ای را که تاکنون مشاهده شده کشف کرده است. جرم این سیاهچاله باستانی 1.6 میلیون بار خورشید است و بیش از 13 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد از ما دور است. این تنها سیاهچاله است 440 میلیون سال ها پس از انفجار بزرگ ایجاد شد و در مرکز کهکشان قرار دارد GN-Z11 یک قرارداد پیش از این، سیاهچاله دیگری که 470 میلیون سال با بیگ بنگ فاصله داشت، رکورد قدیمی ترین سیاهچاله را داشت.

بر اساس مقاله محققان که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، کشف قدیمی‌ترین سیاه‌چاله‌های کیهان توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، سرنخ‌های حیاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری آن‌ها در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهد. با این اکتشافات، محققان قادر خواهند بود بفهمند که چگونه سیاهچاله های بسیار پرجرم امروزی – که کل کهکشان ها، از جمله راه شیری را می بلعند – به چنین اندازه های خیره کننده ای رشد کرده اند.

کشف قدیمی ترین سیاهچاله جهان؛ 440 میلیون سال پس از تولد کیهان

امروزه ستاره شناسان بر این باورند که سیاهچاله ها از فروپاشی ستارگان غول پیکر به وجود می آیند. صرف نظر از نحوه تشکیل آنها، سیاهچاله ها با غرق شدن مداوم در گاز، غبار، ستاره ها و سایر سیاهچاله ها رشد می کنند. اصطکاک این مواد باعث می شود دمای آنها در داخل سیاهچاله ها بالا رفته و نور ساطع کنند. به این ترتیب سیاهچاله ها هسته های فعال کهکشانی یا AGN تبدیل شود. تلسکوپ هایی مانند جیمز وب این نور را شناسایی کرده و سیاهچاله را زیر نظر دارند.

  اولین کهکشان مارپیچی کشف شد

فعال ترین AGN “انفجارها” آیا سیاهچاله های کوازار جرم بسیار بالایی دارند و میلیاردها بار سنگین تر از خورشید هستند؟ کوازارها پیله های گازی بسیار درخشان خود را در فوران های نور ساطع می کنند.

از آنجایی که نور با سرعت ثابتی در خلاء فضا حرکت می کند، دانشمندان هر چه عمیق تر به جهان نگاه کنند، نور دورتر را رهگیری می کنند – به عبارت دیگر، تاریخ جهان قدیمی تر می شود. برای شناسایی سیاهچاله در مطالعه جدید، اخترشناسان از دو دوربین مادون قرمز جیمز وب استفاده کردند.

دانشمندان با تشریح این شراره های ضعیف از سال های اولیه کیهان، جهشی غیرمنتظره در فرکانس های موجود در نور پیدا کردند. یک نشانه کلیدی این است که ماده داغ اطراف سیاهچاله مسیرهای نور ضعیفی را در اطراف کیهان ساطع می کند.

یکی از فرضیه‌های ستاره‌شناسان این است که برخی از این سیاه‌چاله‌ها ممکن است بر اساس سیاه‌چاله‌های فرضی «اولیه» شکل گرفته باشند. این سیاهچاله های اولیه لحظاتی پس از بیگ بنگ ایجاد شده اند یا طبق برخی فرضیه ها ممکن است قبل از انفجار بزرگ وجود داشته باشند.

منبع: https://digiato.com/astronomy/james-webb-telescope-discovers-oldest-black-hole-in-the-universe