چرا با وجود درآمد سرشار دولت از واردات خودرو، این روند همچنان کند است؟

بر اساس آمار منتشر شده توسط گمرک ایران، درآمد دولت از واردات خودرو در سال 1402 هجری شمسی به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید. این عدد حاکی از افزایش 1800 درصدی (18 برابری) نسبت به سال قبل یعنی 1401 است. درآمد دولت از واردات قطعات یدکی خودرو و مواد اولیه مربوطه طی سال 1402 هجری شمسی بالغ بر 76 هزار میلیارد تومان بوده است که شاهد افزایش 1400 میلیارد تومانی بوده است. 45 درصد نسبت به سال 1401.

به عبارت دیگر، دولت درآمد زیادی از واردات خودروهای جدید و همچنین قطعات خودرو جذب می کند. به ویژه افزایش 1800 درصدی درآمد دولت از واردات خودرو را نمی توان نادیده گرفت. بر اساس اعلامیه گمرک مورخ 15 فروردین 1403 هجری قمری، 11236 دستگاه خودرو به ارزش 223 میلیون و 861 هزار دلار در سال 1402 هجری شمسی توسط گمرکات کشور ترخیص شده است.

با فعال ترین شرکت های واردات خودرو در سال گذشته آشنا شوید

گمرک ایران در اطلاعیه خود اعلام کرد: سایپا، ماموت خودرو و معین خودرو ایرانی سه واردکننده بزرگ خودرو به کشور در سال 1402 بوده اند، اما واردات 11 هزار دستگاهی به کشور در مقایسه با آمار واردات در سال 1392 چندان زیاد نیست. اواسط دهه 2000 قبل از ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به کشور در سال 2018، سالانه حدود 40 تا 50 هزار خودرو به کشور وارد می شد.

ام جی
خودروهای جدید وارداتی در نمایشگاه خودرو تهران 1402

می توان گفت اگر شاهد سنگ اندازی در زمینه واردات خودرو نبودیم، در سال 1402 کمتر از 40 هزار دستگاه خودرو وارد کشور می شد و درآمد دولت از این حوزه به 12 می رسید. هزار میلیارد تومان. . از سوی دیگر واردات انبوه خودروهای خارجی به کشور باعث می شود بازار با ثبات نسبی همراه شود و رشد قیمت ها تا حدودی کنترل شود. اکنون بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که چرا به سمت خودروهای وارداتی سنگ پرتاب می شود؟

  10 فیلم عالی 2034

اختلاف عقاید اساس اختلاف نظر است

به نظر می رسد اختلاف نظر مدیران ارشد دولتی مانع از درآمد بیشتر ناشی از واردات خودرو و رسیدن بازار به ثبات نسبی می شود. به عنوان مثال داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی از مخالفان اصلی واردات خودرو به کشور است. وی در اظهارنظرهای مختلف اعلام کرده است که نیازی به ورود خودروهای خارجی نداریم. البته وی مدتی پس از انتشار این اظهارات را تکذیب کرد. مصطفی میرسلیم یکی از اعضای شورای اسلامی که سمت های زیادی در صنعت و خودروسازی کشور داشت نیز به عنوان یکی از مخالفان جدی واردات خودرو به کشور شناخته می شود.

از سوی دیگر تیم اقتصادی دولت متشکل از وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس از حامیان درآمدزایی از طریق واردات خودرو به حساب می‌آیند. این سه نفر در مدت تصدی خود چندین بار اخراج شدند. موضوعی که نشان می دهد همه مدیران اجرایی کشور موافق واردات خودرو نیستند.

واردات خودرو
واردات خودروهای برقی به شدت تحت نظارت وزارت صنعت است

تمرکز وزارت صنعت در حال حاضر بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی است. این موضوع مورد انتقاد وزارت نیرو، کارشناسان خودرو و مصرف کنندگان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که زیرساخت شارژ خودروهای برقی در کشور ما فراهم نیست. از سوی دیگر کمبود شدید برق به ویژه در فصل تابستان، وزارت نیرو را تحت فشار قرار می دهد. بنابراین می توان گفت واردات خودروهای برقی حداقل در کوتاه مدت موفق نخواهد بود. اگر وزارت صنعت در واردات خودروهای برقی و هیبریدی کوتاهی کند، مخالفان واردات خودرو به کشور دست برتر را خواهند داشت و بار دیگر شاهد ممنوعیت واردات خودروهای جدید به کشورمان خواهیم بود. به نظر می رسد اگر وزارت صنعت رویه های خود را تغییر ندهد، این فرضیه در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد.

  مدیر عامل مایکروسافت از OpenAI ثبات می خواهد، نه یک صندلی هیئت مدیره

منبع: https://digiato.com/car-news/significant-income-of-government-from-importing-cars-in-1402