کاوشگر ماه اودیسه یک هفته پس از فرود نرم خود وارد خواب زمستانی می شود

کاوشگر آمریکایی اودیسه اولین فضاپیمای آمریکایی بود که در نیم قرن گذشته بر سطح ماه فرود آمد. اگرچه فرود روی ماه موفقیت آمیز بود، اما ناهموار بود. حالا یک هفته بعد، پنجشنبه که شب ماه فرا رسید، ادیسه انرژی خود را از دست داد و به خواب فرو رفت.

شرکت آمریکایی Intuitive Machines 118 میلیون دلار از ناسا برای ساخت و ارسال این ماموریت دریافت کرد. طبق اعلام این شرکت در حساب کاربری X (توئیتر سابق)، تیم کنترل Odysseus در آخرین ساعات کار خود “پیام خداحافظی” را از فرودگر ماه دریافت کرد.

این پیام تصویری از خورشید در آسمان ماه است که هفته گذشته توسط اودیسه گرفته شده است. Intuitive Machines پاسخ داد: “شب بخیر، آئودی. امیدواریم دوباره از شما بشنویم.” آئودی نام صادقی است که مهندسان این شرکت برای فضاپیمای خود انتخاب کرده اند.

فرود اودیسه روی ماه
نامه خداحافظی ادیسه به خانه; فرودگر Intuitive Machines هفته گذشته این تصویر را گرفت و دیروز آن را به زمین فرستاد.

Intuitive اعلام می‌کند که اودیسه را برنامه‌ریزی کرده است که اگر انرژی کافی برای بیدار شدن در سه هفته پس از طلوع دوباره خورشید به دست آورد، «با خانه تماس بگیرد». یعنی به مرکز کنترل آن در هیوستون، تگزاس.

در ابتدا قرار بود که انرژی اودیسه در چهارشنبه شب که خورشید به افق رسید تمام شود. اما این اتفاق نیفتاد و Intuitive روز پنجشنبه گفت که فضاپیما هنوز انرژی کافی برای ارسال مجموعه دیگری از داده ها را دارد. پس از این ارتباط، ارتباط با اودیسه قطع می شود.

همچنین جالب است بدانید که در طول این ماموریت، سهام Intuitive ابتدا سه برابر شد و سپس دوباره سقوط کرد. ارزش سهام شرکت هوافضا اکنون 20 درصد بیشتر از لحظه قبل از پرتاب ماه است و ارزش Intuitive Machines را به 600 میلیون دلار می رساند.

  بنچمارک اسنپدراگون 8 نسل 4 فاش شد. 46 درصد قدرتمندتر از نسل قبلی

فرود نامتعادل

فرودگر قمری کلاس Nova-C Odysseus یک استوانه شش ضلعی با ارتفاع چهار متر است. این دستگاه پس از یک هفته سفر، روز پنجشنبه به مدار ماه رسید و پس از یک مانور طاقت فرسا که 11 ساعت به طول انجامید، روی سطح ماه فرود آمد. اما فرود فضاپیما نامتعادل بود، زیرا یکی از پایه های آن روی سطح ماه گیر کرد. مکان کج‌شده آن، عملیات‌های بعدی را محدود کرد، داده‌ها را متوقف کرد و به زمین منتقل کرد.

فرود اودیسه روی ماه
این تصویر از اولین تماس اودیسه با سطح ماه نشان می دهد که یکی از پایه های آن در اثر برخورد شکسته شده است.

Intuitive Machines بعداً گفت که خطای انسانی دلیل مشکلات مسیریابی است. خدمه پرواز یکی از کلیدهای ایمنی فضاپیما را قبل از پرتاب به صورت دستی فعال نکردند. این شکست باعث شد که نشانگرهای لیزری اودیسه فعال نشوند و در هنگام فرود، مهندسان مجبور شدند با عجله روش جایگزینی را ابداع کنند.

این امر به مدت نود دقیقه از سقوط فضاپیما جلوگیری کرد، اما نتوانست تعادل خود را حفظ کند. در نتیجه اودیسه روی سطحی ناهموار نشست و با زاویه 30 درجه روی سطح می خوابید.

در عکسی که روز چهارشنبه توسط Intuitive Machines منتشر شد، مشخص بود که یکی از پاهای او در لحظه لمس سطح ماه شکسته است. اما مهندسان این شرکت پس از نیم قرن توانستند یک فضاپیمای آمریکایی را با فرود نرم روی سطح ماه قرار دهند. یکی دیگر از دستاوردهای آنها استفاده موفقیت آمیز از اولین موتور محرکه با سوخت ترکیبی متان مایع و اکسیژن مایع بود.

منبع: https://digiato.com/astronomy/us-moon-lander-odysseus-goes-dormant-after-lunar-sunset