کمبود خواب با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

این یک واقعیت شناخته شده است که نخوابیدن کافی برای سلامتی مضر است. اکنون دانشمندان با تحقیقات جدید دریافته اند که بین دوره های خواب است کمتر از شش ساعت در شب و افزایش خطر انقباض دیابت نوع 2 رابطه وجود دارد.

در این مطالعه، دانشمندان داده‌های Biobank بریتانیا، یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی را تجزیه و تحلیل کردند. آنها 247867 بزرگسال را بررسی کردند که اطلاعات سلامتی آنها برای بیش از یک دهه دنبال شده بود. در این مطالعه، آنها با هدف درک رابطه بین مدت زمان خواب و دیابت نوع 2 و اینکه آیا یک رژیم غذایی سالم اثرات محرومیت از خواب بر خطر دیابت را کاهش می دهد یا خیر.

رابطه خواب و دیابت نوع 2

در این مطالعه از شرکت کنندگان پرسیده شد که در 24 ساعت چقدر خوابیده اند. هفت تا هشت ساعت خواب نیز یک مقدار خواب طبیعی محسوب می شود. میزان کم خوابی نیز به سه دسته خفیف (شش ساعت)، متوسط ​​(پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت) تقسیم شد. همچنین در این تحقیق به داده های مربوط به رژیم غذایی شرکت کنندگان توجه شد.

حدود 3.2 درصد از شرکت کنندگان در طول دوره پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. به گفته آنها، اگرچه عادات غذایی سالم به طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، اما زمانی که افراد غذای مشابهی می خوردند و کمتر از 6 ساعت در روز می خوابیدند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها نسبت به افرادی که نمی خوابیدند کاهش می یابد طبیعی و افزایش یافته است.

  فروش آخر سال سامسونگ قیمت گوشی‌ها، تلویزیون‌ها و تبلت‌های مورد علاقه ما را کاهش می‌دهد (2023)

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خوابیدن در شب می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 16 درصد افزایش دهد، در حالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می خوابند، می تواند 41 درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می خوابند.

با این حال، کاملاً مشخص نیست که چرا افرادی که کمتر می خوابند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگرهای التهابی و اسیدهای چرب آزاد در افراد کم خواب افزایش یافته و حساسیت به انسولین را مختل کرده و منجر به مقاومت به انسولین می شود. این بدان معنی است که بدن در استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون مشکل دارد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

منبع: https://digiato.com/health/scientists-identify-a-link-between-sleep-and-type-2-diabetes-risk