مسیر خاکستری گوگل؛ آیا مدیران سیلیکون ولی راه خود را برای موفقیت گم کرده اند؟

دیری نگذشت که دستکاری و تولید تصاویر دروغین، نژادپرستانه و سیاسی توسط Jaminai به اعتبار این چت بات و شرکت سازنده آن یعنی گوگل لطمه زد و موجی از انتقادات را متوجه این شرکت کرد. اما این تنها بخشی از وضعیت بسیار نامطلوب فعلی برای گوگل است. پیش از این، ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، گوگل را اولین شرکت هوش مصنوعی از سال 2016 توصیف کرده بود و به همین دلیل، تلاش کرد تا تحقیقات و یافته های اولیه این شرکت را به چت بات ها و مدل های قدرتمند تبدیل کند. اما به نظر می رسد عملکرد و چارچوب های شرکت در این زمینه و سایر بخش ها با رضایت کارکنان مواجه نشده است.

بنیانگذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین، هنگام تأسیس شرکت به صراحت گفتند که شرکت آنها کارها را متفاوت انجام خواهد داد. تیم مدیریت این شرکت نزدیک به یک دهه است که چنین سیاستی را ادامه داده و با تمرکز بر نوآوری، رویکردی متفاوت از سایر شرکت های دره سیلیکون را برگزیده است. گوگل همچنین حقوق های زیادی را به همراه مزایای مختلف به مهندسان خود اعطا کرد و مدیران شرکت در آن زمان معتقد بودند که سرمایه گذاری های بلندمدت ارزشمندتر از سود کوتاه مدت است.

اما در چند سال گذشته، تیم مدیریت گوگل کمتر در برابر مشکلات صبور بوده و شاهد نوآوری کمتری از سوی آنها در زمینه های مختلف بوده ایم. در نتیجه، شرکتی که زمانی به عنوان بهترین مکان برای کار در سیلیکون ولی شناخته می شد، اکنون از بسیاری جهات خسته کننده و تکراری به نظر می رسد. چنین رویدادی ممکن است منجر به عواقب جدی مانند خروج نیروهای مستعد، عرضه محصولات کم ارزش و اتکای بیش از حد به درآمدهای تبلیغاتی شود. اکنون سوال این است که آیا گوگل راه خود را برای موفقیت گم کرده است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

تکیه بر درآمد تبلیغاتی

در ابتدا، بنیانگذاران گوگل در مورد حضور ملموس تبلیغات در موتور جستجوی شرکت تردید داشتند، اما سپس حضور تبلیغات را فرصتی طلایی برای درآمدزایی و تزریق جریان نقدی جدید دانستند. با این حال، گسترش این تبلیغات، رهبران گوگل را بر آن داشت تا ایده های غیرمتعارفی را توسعه دهند و کارمندان خود را تشویق کنند که همان مسیر را دنبال کنند.

  ال‌جی می‌گوید پروژکتور جدید CineBeam Qube 4K یک «ابژه هنری زیبا» است.

اما با گذشت زمان، گوگل نیاز داشت تا روش کار خود را تغییر دهد و سرمایه گذاری های گسترده تری انجام دهد. به همین دلیل، رهبران این شرکت تصمیم گرفتند در سال ۲۰۱۵ آلفابت را تأسیس کنند تا با پیشبرد پروژه ها و سرمایه گذاری های مهم در این شرکت، گوگل را از پیامدهای منفی احتمالی آن در امان نگه دارند. در حالی که اتخاذ چنین تصمیمی پیامدهای نگران کننده دیگری برای گوگل داشت.

گوگل

آلفابت، شرکت مادر گوگل، اکنون 1.7 تریلیون دلار ارزش دارد که در مقایسه با ارزش 400 میلیارد دلاری آن در سال 2015، رقم قابل توجهی است. البته نمی توان نقش سرویس های ابری گوگل را در افزایش ارزش این شرکت بزرگنمایی کرد. پروژه ای که با رهبری پیچای و برنامه ریزی استراتژیک تیمش، سود خوبی برای گوگل و آلفابت به همراه داشته است. با این حال، 80 درصد از درآمد آلفابت از تبلیغات است. واضح است که این مشکل باعث شده تا گوگل در مقابل پروژه های جاه طلبانه و نوآورانه عقب نشینی کند، زیرا شکست احتمالی هر یک از آنها می تواند تاثیر بسزایی در درآمدهای تبلیغاتی این موتور جستجو داشته باشد.

از درآمد تبلیغات که بگذریم، موفقیت های گوگل در دهه گذشته نادر بوده و بسیاری از پروژه های آن مانند عینک های واقعیت افزوده شکست خورده اند. برخی گزارش‌های کاربران نیز حاکی از کاهش کارایی و عملکرد موتور جستجوی گوگل است که همراهی این مشکل با حضور قوی هوش مصنوعی می‌تواند عواقب بدی را برای این شرکت به همراه داشته باشد.

چالش ادامه پروژه ها

به نظر می رسد با گذشت زمان، گوگل بیشتر بر روی ایجاد تغییرات کوچک و تدریجی تمرکز کرده است. به همین دلیل در سال های اخیر مدیریت و تیم فنی شرکت تعداد زیادی از پروژه های تحقیقاتی خود را در منطقه 120 تعطیل کرده اند و برخی پروژه های دیگر مانند آسانسورهای فضایی در صورت عدم دریافت بودجه خارجی از چرخه تجاری خارج می شوند. . با این حال، گوگل همچنان بر توسعه برخی از نوآوری ها در پروژه هایی مانند توسعه سیستم آلفا فولد و محاسبات کوانتومی تاکید دارد.

گوگل

از سوی دیگر، اکثر مهندسان و کارمندان کار در گوگل را به عنوان شغلی دائمی می دانستند و به ندرت به ، آن فکر می کردند. اما خبر کاهش 12000 کارمند گوگل بسیاری از کارمندان را شوکه کرد و اعتماد 20 ساله بین تیم مدیریت و کارمندان را به خطر انداخت. ادامه این روند منجر به انتقال کارمندان گوگل و تکنسین های خلاق به شرکت هایی با امنیت شغلی بالاتر شده است. علاوه بر این، در طول این نظرسنجی، 45 درصد از کارکنان شرکت نسبت به تناقض بین سیستم بوروکراتیک و نوآوری ها ابراز نگرانی کردند.

  Vertex آخرین مکان خوب آنلاین است

احتیاط در ارائه پروژه های بزرگ

در سال 2018، اریک لمن، مهندس نرم افزار در گوگل، در مورد پیش بینی خود مبنی بر اینکه سیستم یادگیری ماشینی در مقایسه با موتور جستجوی گوگل عملکرد بهتری دارد، صحبت کرد. او همچنین افزود که چنین سیستمی ممکن است توسط یکی از رقبای گوگل یا حتی استارت آپ ها توسعه یابد و موقعیت فعلی گوگل را تهدید کند.

اما از شرکتی که نقش مهمی در توسعه ChatGPT ایفا کرده است، می توان انتظار داشت که حرف های بیشتری در این زمینه برای گفتن داشته باشد. گوگل بیش از یک دهه است که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده است و در این راستا، DeepMind را در سال 2014 خریداری کرد. همچنین در سال 2017 آنها یک مقاله تحقیقاتی مهم در مورد روش های کاربردی تر برای تجزیه و تحلیل داده ها با هوش مصنوعی منتشر کردند که بعداً منتشر شد. توسط OpenAI به عنوان سنگ بنای توسعه ChatGPT استفاده می شود. البته پیچای تاکید می کند که توسعه هوش مصنوعی فراتر از رقابت بین چند شرکت است و هدف اصلی را تامین رفاه اجتماعی عنوان می کند.

گوگل

اما اینکه چگونه گوگل از دستاوردهای خود برای ساخت ChatGPT استفاده نکرده است، هنوز یک سوال برای عموم و گاهی اوقات کارمندان این شرکت است. به نظر می رسد بخشی از احتیاط گوگل در این زمینه به ترس از شکست احتمالی در ارائه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مربوط می شود. سزار سنگوپتا، معاون سابق گوگل، می گوید که رهبران این شرکت می ترسند که عرضه اشتباه محصولات هوش مصنوعی منجر به واکنش های منفی مردم و رسانه ها شود. علاوه بر این، هفته گذشته این اتفاق برای جمینی افتاد و سرگئی برین گفت که این شرکت به طور رسمی پس از ظهور مسائل نژادی در تصاویر تولید شده توسط جمینی نابود شد.

پیش از این، گوگل در راه اندازی دستیار هوشمند خود به نام Google Mic به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی کاربران محتاط بود که باعث شد الکسای آمازون از آن پیشی بگیرد و محصول گوگل جایگاه دوم را در بازار به خود اختصاص دهد. بنابراین، با توجه به اشتباهات قبلی این شرکت در زمینه های مختلف، طبیعی است که مدیران آلفابت محتاط باشند. به همین دلیل، آنها اغلب عرضه محصولات خود را به تاخیر می اندازند تا حرکت رقبا و واکنش مردم به آن را بررسی کنند. البته برخی به این سیاست و عدم رهبری گوگل در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی یا خودروهای خودران اعتراض دارند و آن را شکستی بزرگ برای این غول موتور جستجو می دانند.

  بررسی گوشی A55؛ تکامل‌یافته‌ترین میان‌رده برند سامسونگ

آیا امیدی برای تغییر وجود دارد؟

وضعیت فعلی گوگل را می توان با وضعیت مایکروسافت در دوران مدیریت استیو بالمبر مقایسه کرد. در آن زمان، مایکروسافت روندهای تکنولوژیکی زمان خود مانند تلفن، موتورهای جستجو و خدمات ابری را از دست داد و راه را برای رقبای خود یعنی اپل، گوگل و آمازون باز کرد. با این حال، تحت رهبری ساتیا نادلا، مایکروسافت تغییر کرده و اخیراً اپل را به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان پشت سر گذاشته است.

گوگل

از سوی دیگر، شرکت هایی مانند آی بی ام هستند که با وجود حضور فعال، به دلیل عدم تطبیق با شرایط فعلی و کنار گذاشتن نوآوری، چندان مورد توجه مردم قرار نمی گیرند. گوگل نیز در همین وضعیت قرار دارد و به نظر می رسد تا حدودی جذابیت خود را از دست داده است. سزار سنگوپتا اعتراف کرد که ابزارهای خدماتی جذابیت خود را از دست داده اند و چالش اصلی پیش روی گوگل این است که نوآوری و خلاقیت را به این محصولات بازگرداند.

به نظر می رسد تغییر رویکرد خلاقانه و فکری این شرکت به سمت عمل گرایی اتفاقی بود که در نهایت و به مرور زمان رخ داد. با این حال، موفقیت مستمر مستلزم تغییرات قابل توجهی است که مستلزم تعادل بین نوآوری و کارایی است. درست مانند کاری که متا و مایکروسافت انجام دادند، با اتخاذ تصمیمات مدیریتی صحیح و استفاده از خلاقیت، محصولات کاربردی را وارد بازار کردند. به همین دلیل، ما از گوگل انتظار داریم که در سال های آینده، اصلاحات مدیریتی و فرآیندی خود را اعمال کند و گامی در جهت احیای اعتبار خود بردارد.

منبع: https://digiato.com/growth-hacking/have-silicon-valley-managers-lost-their-way-to-success