اومبرتو گیدونی، اولین فضانورد اروپایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

در 19 آوریل 2001، فضانورد ESA Umberto Guidoni اولین اروپایی بود که وارد ایستگاه فضایی بین المللی شد. این رکورد توسط شاتل فضایی Endeavour به ثبت رسیده است.

محموله Endeavor همچنین شامل ماژول لجستیک چند منظوره Rafaello (MPLM) بود که قرار بود بیش از 10 تن تجهیزات و تجهیزات را به ایستگاه فضایی تحویل دهد.

در میان لوازم آن، برخی از اولین محموله های آزمایشی برای استفاده در یک واحد آزمایشگاهی در ایالات متحده بود.

ماژول MPLM که در ایتالیا توسط آژانس فضایی ایتالیا (ASI) ساخته شده است، تنها ماژولی است که می تواند محموله های علمی را به ایستگاه برساند. رافالو علاوه بر غذا، آب، پوشاک و سایر مواد مصرفی، دو قفسه آزمایش علمی را نیز به همراه داشت.

پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، گیدونی کنترل بازوی رباتیک شاتل را به دست گرفت و رافالو MPLM را هدایت کرد.

قبل از این سفر، تحویل محموله به ایستگاه اغلب شامل انواع مواد و سازه ها برای افزایش اندازه و ظرفیت حمل ایستگاه می شد. این تحویل نشان دهنده آغاز بهره برداری علمی از ایستگاه توسط آزمایشگاه است.

پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، گیدونی کنترل بازوی رباتیک شاتل را به دست گرفت و رافائلو MPLM را از ایستگاه اتصال شاتل به موقعیت خود هدایت کرد.

با دید محدود از پنجره، این عملیات پیچیده بود و ماه ها آموزش شدید را به خود اختصاص داد. از داخل کابین شاتل، گیدونی از دوربین‌های کنترل از راه دور، کنترل‌های دستی و یک سیستم میکروکامپیوتری دید فضایی برای کار با بازوی شاتل و هدایت ماژول استفاده کرد.

منبع: https://digiato.com/astronomy/umberto-guidoni-first-european-to-iss

  معرفی تکنولوژی 4K و لیست بهترین تلویزیون‌های 4k حمزه ای