بیوگرافی سام آلتمن، مدیر OpenAI و خالق ChatGPT

«ساموئل اچ آلتمن» یا به اختصار «سام آلتمن» یک کارآفرین، برنامه نویس و سرمایه گذار آمریکایی است که بیشتر به خاطر دستاوردهایش در زمینه هوش مصنوعی و نقش اصلی او به عنوان مدیر عامل OpenAI و خالق ChatGPT شناخته می شود. . در این مقاله به بیوگرافی سام آلتمن و فعالیت های او می پردازیم.

سام آلتمن در سال 1985 در شیکاگو، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد و زندگی اولیه خود را در سنت لوئیس، میسوری گذراند. او در مدرسه جان باروز در لس آنجلس تحصیل کرد و سپس تحصیلات خود را در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد ادامه داد. آلتمن مانند بسیاری از چهره‌های تاثیرگذار در فناوری، از جمله استیو جابز، پس از مدت کوتاهی کالج را ، کرد و مستقیماً سر کار رفت.

سام آلتمن

دارایی خالص سام آلتمن در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار است که بیشتر آن از سهام شرکت و سرمایه گذاری در شرکت های دیگر است.

فعالیت های سام آلتمن از کجا شروع شد؟

وقتی زندگی نامه سام آلتمن را مرور می کنیم، متوجه علاقه و علاقه او به کامپیوتر از دوران کودکی اش خواهیم شد. در سن هشت سالگی برنامه نویسی، توسعه نرم افزار و طراحی وب سایت را با استفاده از مکینتاشی که والدینش برایش خریده بودند آموخت. بعداً در سن 13 سالگی بازی های رایانه ای را برای سیستم عامل DOS با استفاده از زبان برنامه نویسی BASIC توسعه داد و بعداً با دوستانش شرکتی را تأسیس کرد که برنامه های کاربردی برای سایر سیستم عامل ها را توسعه می دهد.

آلتمن پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد. پس از ، تحصیل در سال 2005، او و دو همکلاسی خود شروع به ایجاد و توسعه برنامه Loopt به صورت تمام وقت کردند. این اپلیکیشن به کاربران گوشی های هوشمند اجازه می دهد تا مکان خود را به صورت انتخابی با افراد دیگر به اشتراک بگذارند و بر روی سیستم عامل های مختلف قابل نصب است.

سام آلتمن

لوپت یکی از اولین شرکت هایی بود که سرمایه گذاری 5 میلیون دلاری از Y Combinator یا به اختصار YC دریافت کرد و 30 میلیون دلار سرمایه خطرپذیر جذب کرد و ارزش آن را به 175 میلیون دلار رساند. با این حال، تعداد کم کاربران، بنیانگذاران سم آلتمن و لوپت را بر آن داشت تا آن را به قیمت 43 میلیون دلار به Green Dot، یک شرکت بانکداری آنلاین، بفروشند.

  اپل احتمالا با هیت سینک گرافنی از داغ شدن بیش از حد آیفون 16 جلوگیری خواهد کرد

بعد از لوپت، سم آلتمن به همراه برادرش جک آلتمن، شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Hydrazine را تأسیس کرد و 21 میلیون دلار جمع آوری کرد که شامل بخش قابل توجهی از سهام 5 میلیون دلاری لوپت و سرمایه گذاری میلیاردر آلمانی-آمریکایی پیتر تیل بود. .

سم آلتمن با ادامه همکاری خود با YC، در سال 2011 به عنوان یک شریک تجاری به آنها پیوست و سه سال بعد، پل گراهام، مدیر عامل YC، آلتمن را به عنوان جانشین خود معرفی کرد. به گفته آلتمن، YC یک جمع آوری سرمایه 50 میلیون دلاری سری B را برای Reddit انجام داد و در اواخر همان سال، پس از استعفای مدیر عامل Reddit، او گروه را به طور موقت به مدت 8 روز به عهده گرفت. همچنین در سال 2016 به عنوان مدیر عامل شرکت Y Combinator منصوب شد و جانشین گراهام شد. با این حال، پس از سه سال، آلتمن به عنوان مدیرعامل YC استعفا داد تا تمام وقت خود را به عنوان مدیر عامل OpenAI متمرکز کند.

سام آلتمن

سام آلتمن به همراه افرادی مانند ایلان ماسک، گرگ براکمن، جسیکا لیوینگستون و پیتر تیل، همراه با مایکروسافت، خدمات وب آمازون، Infosys و گروه تحقیقاتی Y Combinator، OpenAI را تأسیس کردند، شرکت بزرگی که به عنوان یک پیشرو در زمینه خود شناخته می شود. . شریک موسس این تنها همکاری ماسک و آلتمن نیست. زیرا او یکی از سرمایه گذاران Neuralink است، شرکتی منتسب به ایلان ماسک که در زمینه تولید تراشه های مغزی فعال است.

سام آلتمن

به غیر از هوش مصنوعی، سام آلتمن در زمینه‌های دیگری نیز سرمایه‌گذاری کرده است، بنابراین مردم او را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌شناسند. آلتمن در Airbnb، اپلیکیشن Stripe، شبکه اجتماعی Reddit و استارتاپ هسته ای Helion سرمایه گذاری کرده است. آلتمن همچنین به عنوان مشاور بنیاد توسعه استلار، که از توسعه ارز دیجیتال پشتیبانی می کند، خدمت می کند.

در سال 2015، فوربس سام آلتمن و پل گراهام را در فهرست 30 سرمایه گذار زیر 30 سال خود قرار داد. به همین ترتیب، مجله تایم او را در بین 100 فرد تأثیرگذار جهان در سال 2023 قرار داد.

اقدامات سام آلتمن در توسعه OpenAI و هوش مصنوعی

OpenAI با هدف توسعه منظم و بشردوستانه هوش مصنوعی تاسیس شد و از زمان آغاز به کار تحقیقات خود را منتشر کرده و در دسترس عموم قرار داده است.

سرمایه گذاران زیادی در OpenAI وجود دارد که بزرگترین آنها بدون شک مایکروسافت است. این شرکت در سال 2019 یک میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرد و در ژانویه 2023 (دی 1401) حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری را اعلام کرد. علاوه بر مایکروسافت، OpenAI در آوریل 2023 (آوریل 1401) 300 میلیون دلار از برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند Sequoia Capital، Andreessen Horowitz، Thrive، K2 Global و Founders Fund جمع‌آوری کرد تا از آن در توسعه پروژه‌های آینده خود استفاده کند.

  استقبال خوب از هوش مصنوعی توسط فیلمسازان. دومین جشنواره باند

یکی از اقدامات مهمی که OpenAI انجام داد، توسعه AI DALL·E مولد متن به تصویر بود که اولین نسخه خود را در ژانویه 2021 (دسامبر 1400) منتشر کرد. به همین ترتیب، آخرین مدل آن به نام DALL·E 3 در سپتامبر 2023 منتشر شد که با بهبودهایی در درک جزئیات همراه بود. علاوه بر این، OpenAI با راه اندازی GPT-3 در نوامبر 2022 (نوامبر 1401) به یک نقطه عطف بزرگ در زمینه هوش مصنوعی دست یافت. شایان ذکر است که این چت بات تنها در 5 روز به 1 میلیون کاربر رسید و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد!

در ادامه فعالیت های OpenAI، اخیرا برخی منابع از توسعه پروژه ای به نام *Q (با تلفظ Q-Star) خبر دادند. به نظر می رسد این مدل توانایی ریاضی خارق العاده ای دارد و چندین قدم جلوتر از مدل های موجود است. این موضوع واکنش برخی از محققان و فعالان حوزه هوش مصنوعی را برانگیخت و به نقل از رویترز، چند تن از کارکنان OpenAI در نامه ای به هیئت مدیره نگرانی خود را از پیشرفت این پروژه ابراز کردند و آن را خطری جدی برای بشریت دانستند.

سام آلتمن

تحت رهبری و مدیریت سام آلتمن، OpenAI به بزرگترین شرکت توسعه هوش مصنوعی تبدیل شده است و بسیاری از جمله اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، این دوران را انقلابی توصیف می کنند: “این شرکت را از هیچ به حدود 90 میلیارد دلار رساند.” دنیای ما را برای همیشه تغییر داد. من نمی توانم منتظر بمانم تا او چه کاری انجام دهد. زیرا من و میلیاردها نفر دیگر از اقدامات آینده او سود خواهیم برد و این غیرقابل باور است.

فعالیت های هوش مصنوعی سم آلتمن به OpenAI محدود نمی شود. پروژه WorldCoin در تابستان 2023 با قیمت 2 دلار برای هر توکن راه اندازی شد. این پروژه یک شبکه مالی و هویتی جهانی است که هویت خود را با اسکن شبکیه چشم انسان می آموزد. به گفته آلتمن، این امر برای تمایز انسان از ربات های هوش مصنوعی که بسیاری از فعالیت های جهان امروز را انجام می دهند، ضروری است.

  دانشمندان برای اولین بار اکسیژن را در کنار روز زهره کشف کردند

با این حال، اخیراً شایعات زیادی در مورد OpenAI منتشر شده است که از 17 نوامبر 2023 (26 آبان 1402) آغاز می شود. هیئت مدیره OpenAI به طور ناگهانی به اخراج سم آلتمن رأی داد. اگرچه برخی منابع خبری گزارش دادند که سام آلتمن و هیئت مدیره بر سر خطرات AGI با هم اختلاف دارند، اما در بیانیه ای رسمی دلیل برکناری آلتمن “عدم ارتباط صادقانه با اعضای هیئت مدیره” ذکر شده است. متعاقبا، گرگ براکمن، رئیس هیئت مدیره و برخی از کارشناسان بخش های دیگر شرکت در اعتراض به این تصمیم استعفا دادند و 650 کارمند OpenAI با انتشار نامه ای استعفای احتمالی خود را در صورت عدم بازگشت سام آلتمن و گرگ براکمن اعلام کردند.

سه روز بعد، رسانه ها از حضور احتمالی آلتمن و تیمش در مایکروسافت خبر دادند. سپس مایکروسافت اعلام کرد که تمامی کارکنان OpenAI که زیر نظر آلتمن کار می‌کردند، می‌توانند در بخش توسعه و تحقیقات هوش مصنوعی شرکت کار کنند و در عین حال پست‌های خود را حفظ کنند. روزنامه گاردین نیز از احتمال تاسیس یک شرکت جدید در صنعت هوش مصنوعی توسط سام آلتمن با همکاری گرگ براکمن خبر داد.

سام آلتمن

این پاورقی ها در 22 نوامبر (1 دسامبر 1402) با اعلام رسمی بازگشت سم آلتمن به OpenAI و تغییر کامل هیئت مدیره به پایان رسید. بر اساس این تغییرات، برت تیلور به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد و دو کرسی دیگر به لری سامرز و آدام دی آنجلو داده شد. مایکروسافت همچنین حمایت کامل خود را از هیئت مدیره جدید اعلام کرد تا به گفته بسیاری از تحلیلگران، برنده اصلی این رویدادها باشد. زیرا احتمالاً ابتکار عمل بیشتری در OpenAI خواهد داشت.

نظر آلتمن در مورد هوش مصنوعی چیست؟

به گفته سام آلتمن، هوش مصنوعی می تواند به حل برخی از بزرگترین چالش های پیش روی بشر، از جمله تغییرات آب و هوا، درمان سرطان، و افزایش دسترسی به انرژی و آموزش کمک کند. طبیعتاً به نظر می رسد سم آلتمن از خطرات احتمالی هوش مصنوعی آگاه است و سعی کرده محدودیت های لازم را برای جلوگیری از خطرات آن اعمال کند.

سام آلتمن

در مصاحبه ای با مجله ABC، خالق ChatGPT گفت: «مردم باید خوشحال باشند که ما اکنون کمتر نگران خطرات هوش مصنوعی هستیم؛ با این حال، برخی هستند که این محدودیت های امنیتی (برای جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی) را اجرا نمی کنند و من فکر می کنم. جامعه جهانی زمان محدودی برای پاسخ دادن دارد.”

منبع: https://digiato.com/business/biography-of-sam-altman-director-of-openai-and-creator-of-chatgpt