خروج ناگهانی سام آلتمن باعث ایجاد شوک در OpenAI و فراتر از آن می شود

در اوایل این ماه، آلتمن میزبان اولین کنفرانس توسعه دهندگان OpenAI بود و برنامه‌های خود را برای ایجاد یک فروشگاه اپلیکیشن برای عوامل هوش مصنوعی بر اساس فناوری آن اعلام کرد. به گفته بلومبرگ، آلتمن همچنین از صندوق‌های دارایی مستقل خاورمیانه برای توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی که با تراشه‌های انویدیا رقابت می‌کنند، استفاده می‌کرد. اطلاعات قبلاً گزارش داده بود که آلتمن در حال بررسی امکان توسعه سخت افزار مبتنی بر هوش مصنوعی با همکاری Jony Ive طراح سابق اپل با سرمایه گذاری از Softbank است.

اختلاف نظر بر سر موضوع اولویت بندی توسعه ایمن هوش مصنوعی باعث شد چندین محقق برجسته OpenAI شرکت را ، کنند و رقیبی به نام Anthropic پیدا کنند.

توسعه قدرتمندترین مدل زبان OpenAI، GPT-4، بحث بی سابقه ای را در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی می تواند فراتر از کنترل انسان تکامل یابد، به راه انداخته است. در ماه ژوئیه، Sutskever رهبر یک “گروه فوق همسویی” در OpenAI شد که به تولید “پیشرفت های فنی برای هدایت و کنترل سیستم های هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر از ما اختصاص دارد.”

آلتمن هفته گذشته در اجلاس مدیر عامل APEC در سانفرانسیسکو صحبت می کرد اشاره شد این شرکت در توسعه یک جانشین قدرتمندتر برای GPT-4 پیشرفت کرده است. او گفت: «چهار بار در تاریخ OpenAI – اخیراً در دو هفته گذشته – من این فرصت را داشتم که در اتاق حضور داشته باشم، زیرا پرده جهل و مرز کشف را به جلو می‌رانیم.» .

بسیاری در صنعت فناوری در حمایت از آلتمن صحبت کرده اند یا از هیئت مدیره OpenAI به خاطر اقداماتش انتقاد کرده اند.

  Adobe Acrobat به هوش مصنوعی برای چت ، با فایل ها مجهز شده است

رون کانوی، سرمایه گذار فرشته، در این باره نوشت: «آنچه امروز در OpenAI اتفاق افتاد، یک کودتای هیئت مدیره است که از سال 1985، زمانی که هیئت مدیره وقت اپل استیو جابز را اخراج کرد، ندیده ایم.

اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل، “سم آلتمن یکی از قهرمانان من است.” کار. او یک شرکت را از هیچ به ارزش 90 میلیارد دلار ساخت و دنیای جمعی ما را برای همیشه تغییر داد. من نمی توانم صبر کنم تا ببینم بعداً چه می کند.

OpenAI اعلام کرد که Altman توسط Mira Murati، مدیر ارشد فناوری سابق OpenAI جایگزین خواهد شد، که در حالی که شرکت به دنبال جایگزین دائمی است، به عنوان مدیر عامل موقت خدمت می کند.

برخی از کارکنان OpenAI به نظر می‌رسیدند که موراتی برای مدتی رهبر واقعی شرکت بوده است.

“در جنون آموزش ChatGPT، @miramurati ایوان موریکاوا، رئیس مهندسی OpenAI، در X نوشت: “او کسی بود که تصمیمات نهایی را در طول استندآپ های روزانه گرفت.”

آلتمن که علاقه مالی کمی به OpenAI دارد، ساعاتی پس از برکناری اش با X صحبت کرد تا به او پیشنهاد دهد که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد شرایط خروجش فاش کند. “اگر من شروع به ، کنم، هیئت مدیره OpenAI باید از من برای ارزش کامل سهامم شکایت کند.” او نوشت.

منبع: https://www.wired.com/story/openai-sam-altman-ousted-what-happened/