کدام کشورها بیشترین سهم را در انتشار دی اکسید کربن دارند؟ + نمودار متحرک

انتشار جهانی دی اکسید کربن در طول قرن های گذشته تغییر کرده است. با این حال، آنچه از قرن نوزدهم ثابت مانده است این است که بزرگترین اقتصادها همیشه بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای بوده اند. نمودار زیر 15 کشوری را نشان می دهد که بین سال های 1850 تا 2022 بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن (CO2) در جهان بودند.

ایالات متحده برای بیش از 100 سال بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای بوده است بوده است

به عنوان پیشگام انقلاب صنعتی، انگلستان در قرن نوزدهم در صدر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن قرار داشت.

با این حال، در سال 1888، ایالات متحده از بریتانیا پیشی گرفت و به بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن تبدیل شد. جنگ داخلی آمریکا پایان یافت و کشور شاهد توسعه زیرساختی قابل توجهی با تأکید بر اسکان غرب بود.

جالب توجه است که انتشار دی اکسید کربن در ایالات متحده در آن زمان در مقایسه با امروز بسیار ناچیز بود: برای مثال انتشار دی اکسید کربن فعلی در کالیفرنیا از کل ایالات متحده در سال 1888 بیشتر است.

در طول پنج دهه اول قرن بیستم، ایالات متحده، بریتانیا و آلمان در صدر این رتبه بندی قرار گرفتند.

در دهه 1950، با افزایش ترافیک تجاری، بخش کشتیرانی به یکی از منابع اصلی انتشار گاز تبدیل شد. در همان دوره، با گسترش اتحاد جماهیر شوروی، روسیه از آلمان پیشی گرفت و به دومین تولیدکننده بزرگ دی اکسید کربن تبدیل شد. چین نیز به رتبه چهارم صعود کرد.

چین از سال 2006 بیشترین میزان انتشار دی اکسید کربن را داشته است

در دهه 1990، چین به دلیل رشد صنعتی شاهد افزایش انتشار دی اکسید کربن بود، در حالی که خاورمیانه به دلیل تقاضای جهانی برای نفت افزایش یافت.

  دل از سبک ترین تبلت 10 اینچی دنیا رونمایی کرد

در سال 2006، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان از ایالات متحده پیشی گرفت. در همان دهه، بخش هوانوردی به یکی از 15 عامل اصلی تولید گازهای گلخانه ای تبدیل شد.

در حال حاضر، انتشار دی اکسید کربن چین بیش از دو برابر ایالات متحده است، اما ایالات متحده به طور کلی دی اکسید کربن بیشتری منتشر کرده است.

منبع: https://digiato.com/articles/animation-top-15-carbon-emitters-1850-2022