اپل به کاربران ۹۲ کشور جهان در مورد حملات نرم افزارهای جاسوسی مزدور هشدار می دهد

اپل روز چهارشنبه برای کاربران آیفون در ۹۲ کشور اعلان‌های تهدید ارسال کرد و به آنها هشدار داد که ممکن است هدف حملات جاسوس‌افزاری مزدور قرار گرفته باشند.

این شرکت این هشدارها را در ظهر روز چهارشنبه به وقت اقیانوس آرام برای افراد در 92 کشور ارسال کرد. هویت مهاجمان یا کشورهایی که کاربران در آن اعلان‌ها را دریافت کرده‌اند، فاش نکرده است.

در اخطار به مشتریان آسیب‌دیده نوشت: «اپل تشخیص داده است که شما هدف یک حمله جاسوس‌افزار مزدور هستید که می‌خواهد از راه دور آیفون مرتبط با Apple ID شما -،- را به خطر بیندازد.

«این حمله احتمالاً شما را به‌خاطر اینکه چه کسی هستید یا کاری که انجام می‌دهید هدف قرار می‌دهد. در حالی که دستیابی به اطمینان مطلق در هنگام شناسایی چنین حملاتی هرگز امکان پذیر نیست، اپل به این هشدار اطمینان زیادی دارد – لطفاً آن را جدی بگیرید.

بر اساس صفحه پشتیبانی اپل به روز شده، سازنده آیفون چندین بار در سال این نوع نوتیفیکیشن ها را ارسال می کند و از سال 2021 در بیش از 150 کشور، کاربران را از این تهدیدات آگاه کرده است.

او همچنین در اکتبر سال گذشته هشداری مشابه به تعدادی از روزنامه نگاران و سیاستمداران هندی ارسال کرد. بعداً، گروه غیرانتفاعی مدافع عفو بین‌الملل گزارش داد که جاسوس‌افزار تهاجمی پگاسوس، سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل، گروه NSO را بر روی آیفون‌های روزنامه‌نگاران برجسته در هند پیدا کرده است. (به گفته افراد آشنا، کاربران هندی از جمله کسانی هستند که آخرین اعلان های تهدید اپل را دریافت کرده اند.)

  بهترین پیشنهاد Beduced: 66٪ تخفیف برای اشتراک مادام العمر

هشدارهای نرم افزارهای جاسوسی در زمانی ارائه می شود که بسیاری از کشورها خود را برای انتخابات آماده می کنند. در ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های فناوری نسبت به تلاش‌های رو به رشد دولت برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات هشدار داده‌اند. هشدارهای اپل، با این حال، در مورد زمان آنها اظهار نظری نکردند.

این شرکت به مشتریان آسیب‌دیده گفت: «ما نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که ما را بر آن داشت تا این اعلان را برای شما ارسال کنیم، ارائه کنیم، زیرا ممکن است به مهاجمان جاسوس‌افزار مزدور کمک کند تا رفتار خود را برای فرار از شناسایی در آینده تغییر دهند.

او قبلاً مهاجمان را “حمایت شده از سوی دولت” توصیف کرد، اما همه این ارجاعات را با “حملات نرم افزارهای جاسوسی مزدور” جایگزین کرد.

هشدار مشتری می‌افزاید: «حملات نرم‌افزارهای جاسوسی مزدور، مانند حملاتی که از Pegasus گروه NSO استفاده می‌کنند، بسیار نادر هستند و بسیار پیچیده‌تر از فعالیت‌های مجرمانه سایبری معمولی یا بدافزارهای مصرف‌کننده هستند. »

اپل اعلام کرد که برای شناسایی چنین حملاتی تنها به «اطلاعات و تحقیقات تهدیدات داخلی» متکی است. در بیانیه مطبوعاتی می‌افزاید: «در حالی که تحقیقات ما هرگز نمی‌تواند به قطعیت مطلق برسد، اعلان‌های تهدید اپل هشدارهایی با قابلیت اطمینان بالا هستند مبنی بر اینکه کاربر به‌طور جداگانه هدف یک حمله جاسوس‌افزار مزدور قرار گرفته است و باید بسیار جدی گرفته شود.»

منبع: https://techcrunch.com/2024/04/10/apple-warning-mercenary-spyware-attacks/