پردازنده های سری Lunar Lake اینتل؛ مشخصات و ویژگی های بالقوه + زمان انتشار

اگرچه گمانه زنی ها حول محور چیپست های سری Arrow Lake اینتل است، اما اطلاعاتی در مورد نسل بعدی که این نام را یدک می کشد نیز وجود دارد. دریاچه ماه آنها در دسترس هستند، که می توانند علاقه مندان به دنیای سخت افزار، به ویژه تراشه های کم مصرف برای دستگاه های تلفن همراه را جذب کنند. در ادامه به آنچه در مورد این سری از پردازنده های اینتل می دانیم صحبت خواهیم کرد.

دریاچه ماه. مصرف کمتر و کارآمدتر از همیشه

تاکنون جزئیات دقیقی در مورد پردازنده های خانواده Lunar Lake فاش نشده است. اما برخی اطلاعات از اینتل و برخی منابع موجود به صورت مجزا می تواند تصویری نسبی از این خانواده به ما بدهد. معماری این سری بر روی دستگاه های تلفن همراه با توان مصرفی هدف حدود 15 وات متمرکز شده است. در واقع پردازنده های Lunar Lake بخشی از سری کم مصرف اینتل هستند که معمولا در لپ تاپ هایی با پسوند U دیده می شود.

پردازنده اینتل

واضح است که اینتل به طور ویژه بر افزایش بهره وری در سری های فوق تمرکز دارد تا به بالاترین بازده مصرف انرژی برای کاربران دست یابد. به همین دلیل نباید انتظار فرکانس بسیار بالایی در پردازنده های Lunar Lake داشته باشیم، با هسته های ایده آل و کم مصرف اینتل مواجه خواهیم شد. چندی پیش اطلاعاتی در مورد این سری به بیرون درز پیدا کرد که از حضور هشت هسته شامل چهار هسته کم مصرف Skymont و چهار هسته قدرتمند Lion Cove خبر می داد.

  نوکیا 17 گوشی جدید را در سال 2024 معرفی خواهد کرد

مشخصات و عملکرد پردازنده های Lunar Lake

یکی دیگر از ویژگی های مورد انتظار پردازنده های Lunar Lake وجود معماری گرافیکی نسل جدید به نام Battlemage Xe2-LPG است. این معماری در مقایسه با معماری Battlemage Xe Plus که احتمالاً در پردازنده‌های Arrow Lake وجود دارد، پیشرفته‌تر خواهد بود. برخی شایعات حاکی از آن است که اینتل پشتیبانی از HyperThreading را در سری های آینده خود متوقف خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که دقیقاً دلیل این امر چیست. زیرا ویژگی ذکر شده یکی از نقاط قوت پردازنده های این شرکت است و احتمالا حذف آن دلیل محکمی دارد.

اگرچه بازار هدف سری Lunar Lake لپ تاپ های مقرون به صرفه و ارزان با مصرف برق کم است، اما انتظار می رود که نسبت به گذشته بهبود قابل توجهی در عملکرد داشته باشد. برخی شایعات حاکی از آن است که عملکرد این سریال تا 50 درصد بهتر از سری Meteor Lake خواهد بود. همچنین به لطف استفاده از فناوری Foveros، می‌توان با هسته‌های بهینه‌سازی شده کوچک‌تر، عملکرد بهتری داشت و احتمالاً حذف رشته‌های بیش از حد باعث اختلال در این فرآیند نمی‌شود. معماری 3 نانومتری TSMC 3NB نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بالقوه مهم سری Lunar Lake است که ممکن است تأثیر بهینه‌سازی و مصرف انرژی کمتری نسبت به معماری داخلی اینتل داشته باشد.

دریاچه قمری

طبق گزارش‌ها، سری Lunar Lake نیز دارای یک مدل 8 واتی است که برای استفاده در لپ‌تاپ‌های بدون فن در نظر گرفته شده است و در رقبای مک‌بوک ایر استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی های این سری می توان به پشتیبانی از نسل پنجم PCIe، Thunderbolt 4، HDMI v2.1، DisplayPort v2.1، Wi-Fi 7، بلوتوث 5.4 و پورت شبکه گیگابیتی اشاره کرد.

  اعلام تاریخ عرضه خودروهای وارداتی با سامانه یکپارچه خودرو

تاریخ عرضه پردازنده های جدید اینتل

بر اساس گزارش های غیر رسمی، پردازنده های جدید لپ تاپ اینتل به همراه سری Arrow Lake برای رایانه های رومیزی، در تعداد محدودی در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد. به احتمال زیاد پردازنده های Lunar Lake در محصولات اقتصادی یا کم مصرف با شارژ طولانی بیشتر استفاده خواهند شد و لپ تاپ های قدرتمند با سری Arrow Lake همراه خواهند بود. تحویل انبوه محصولات مبتنی بر این پردازنده ها تا اوایل سال 2025 انجام نخواهد شد.

منبع: https://digiato.com/computers-hardware/intel-lunar-lake-cpus-possible-specs