کدام کشورها بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کنند؟ + نمودارها

دانشمندان کره جنوبی اخیراً در آزمایش همجوشی هسته ای رکوردهایی را شکستند. آنها به مدت 48 ثانیه دمایی را هفت برابر دمای هسته خورشید حفظ کردند. اما تولید انرژی تجاری قابل دوام از طریق همجوشی هسته ای هنوز به یک ایده علمی تخیلی نزدیک تر از هر چیزی نزدیک به واقعیت است. در همین حال، برادر قابل اعتمادتر آن، شکافت هسته‌ای، دهه‌ها است که جهان را نیرو می‌دهد. نمودار زیر بزرگترین تولیدکنندگان انرژی هسته ای را نشان می دهد که بر حسب تراوات ساعت (TWh) اندازه گیری می شود. اطلاعات مربوط به این موضوع از موسسه انرژی هسته ای آخرین بار در اوت 2022 به روز شده است.

کدام کشورها بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کنند؟

کدام کشور بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کند؟

تولید انرژی هسته ای در ایالات متحده بیش از دو برابر چین (رتبه دوم) و فرانسه (رتبه سوم) روی هم است. در مجموع، ایالات متحده تقریباً 30 درصد از تولید انرژی هسته ای جهان را به خود اختصاص داده است.

با این حال، انرژی هسته ای یک پنجم برق آمریکا را تامین می کند. برخلاف فرانسه که 60 درصد برق مورد نیاز خود را از نیروگاه های هسته ای تامین می کند.

کدام کشورها بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کنند؟
کدام کشورها بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کنند؟

نکته برجسته دیگر این است که چگونه چین به سرعت توانایی های انرژی هسته ای خود را در دهه گذشته افزایش داده است. به عنوان مثال، بین سال‌های 2016 تا 2021، چین سهم خود در تولید برق هسته‌ای جهانی را از کمتر از 10 درصد به بیش از 14 درصد افزایش داد و از فرانسه در رتبه دوم پیشی گرفت.

  تصویر روز ناسا: خوشه کهکشان کما

در مقابل، سهم بریتانیا در همین مدت به 2 درصد کاهش یافت.

در همین حال، اوکراین برای تامین برق شبکه خود به شدت به انرژی هسته ای متکی است. در مارس 2022، پس از کنترل نیروهای روسی بر تاسیسات، دسترسی به نیروگاه هسته‌ای اصلی خود در زاپوریژیا را از دست داد. این نیروگاه که یکی از بزرگترین نیروگاه های اروپا با شش رآکتور 1000 مگاواتی است، در حال حاضر چیزی تولید نمی کند و محل حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.

منبع: https://digiato.com/tech/the-worlds-biggest-nuclear-energy-producers