فضاپیمای استارلاینر بوئینگ اولین پرواز خدمه خود را در 18 می انجام خواهد داد.

فضاپیمای بوئینگ استارلاینر تقریباً برای یک پرواز تاریخی آماده است. رهبران ناسا و بوئینگ اعلام کردند که اولین ماموریت استارلاینر سرنشین دار در 18 می (6 می) انجام خواهد شد. این کپسول دو فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی می برد.

ناسا و بوئینگ پس از انجام آخرین آزمایش پرواز در روز پنجشنبه به این نتیجه رسیدند که این کپسول آماده پرتاب است. “بوچ ویلمور“بوچ ویلمور و”سانی ویلیامز(سانی ویلیامز) دو فضانورد در شب 6 می (صبح 28 اردیبهشت به وقت تهران) با موشک اطلس 5 متعلق به اتحاد پرتاب و پرتاب به فضا خواهند رفت.

پس از حدود 24 ساعت، آنها به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) می رسند و یک هفته در آنجا می مانند. استارلاینر به ایستگاه متصل خواهد ماند و آن دو از آن برای بازگشت به زمین استفاده خواهند کرد. این فضاپیما دارای پنج چتر نجات برای کاهش سرعت سقوط آن در جو است. این کپسول در نهایت در جایی در غرب ایالات متحده فرود خواهد آمد.

این دومین پرواز وسیله نقلیه استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد بود. اولین پرواز یک ماموریت بدون خدمه به نام تست پرواز مداری 2 بود که در ماه می 2022 انجام شد. اگر بوئینگ و ناسا نتوانند یک وسیله نقلیه استارلاینر خدمه دار را در 6 می پرتاب کنند، سه فرصت اضافی در 7، 10 و 11 می وجود خواهد داشت.

کپسول بوئینگ استارلاینر

اهمیت ماموریت استارلاینر سرنشین دار

ناسا در سال 2011 برنامه خدمه تجاری (CCP) را برای خرید خدمات حمل و نقل فضانوردان از صنایع خصوصی راه اندازی کرد. ناسا اسپیس ایکس و بوئینگ را در قراردادی چند میلیارد دلاری انتخاب کرده است. برخلاف اسپیس ایکس که به تمام تعهدات قراردادی خود عمل کرده است، برنامه Starlinger بوئینگ به دلیل مشکلات فنی دچار تاخیرهای بزرگی شده است.

  قیمت خودروهای دست دوم چقدر است؟

این تاخیرها بیش از 1.5 میلیارد دلار برای بوئینگ هزینه داشته است. این غول صنعت هوانوردی اخیرا با چندین مشکل اساسی مواجه شده است. خرابکاری های انجام شده توسط بوئینگ در واحد هواپیماهای تجاری این شرکت باعث شده تا تحت محدودیت ها و نظارت های زیادی قرار گیرد. این اخیرا اعلام شددیو کالهوندیو کالهون، مدیرعامل این شرکت، در پایان سال 2024 از سمت خود کناره گیری می کند.

موفقیت ماموریت استارلینگر سرنشین دار به این معنی است که ناسا ظرفیت حمل فضانوردان خود را دو برابر خواهد کرد. بنابراین این سازمان فضایی درجه بالاتری از اعتماد به برنامه های انسانی خود خواهد داشت. در صورت موفقیت آمیز بودن ماموریت، بوئینگ می تواند تایید نهایی را دریافت کند و طبق قرارداد CCP ماموریت خود را آغاز کند.

ناسا تشخیص داد که احتمال گم شدن خدمه در این ماموریت Starliner 1 295 درصد است. این عدد بهتر از استاندارد ناسا 1 در 270 است. هیچ اطلاعاتی در مورد احتمال از دست دادن خدمه در ماموریت های Crew Dragon SpaceX وجود ندارد. اما ناسا اعلام کرد که با جان فضانوردان خود بازی نخواهد کرد.

منبع: https://digiato.com/articles/boeing-starlinger-first-crewed-mission-may-7